Friday, September 9, 2011

marimari belajar resepi utk si awak.

meee udang yang belum dicuba.


Bahan-bahan ( 3-4 org )
  •      1/kg mee kuning
  •      300 gm udang saiz L (belasah jerlah saiz apapun eh)
  •      4 sb lada boh / lada giling
  •      *4 ulas bawang merah
  •      *3 ulas bawang putih
  •      *1 sb udang kering
  •      *1/2 inci halia
  •       1 sb petis
  •       3 sb sos tomato
  •       1 sb sos cili
  •       keledek / kentang yg tlh direbus n di lenyek (optional- utk pekatkan kuah)
  •       gula n garam
  •       taugeh n sawi * ini ialah benda yang tak akan aku masukkan di dalam manemane masakan aku. HAHA
  •       daun bawang n bawang goreng
Cara-cara
  1.     Rebus udang hingga masak... tapis keluar udang n asingkan.. Air rebusan jg buang....
  2.     Tumis lada boh hingga garing... Kisar bahan bertanda *... Tumis lak bahan kisar.... hingga betul garing n naik bau....
  3.     Masukkan air rebusan udang.. biar kuah mendidih... Masukkan sos tomato, sos cili n petis... Renehkan kuah
  4.     Masukkan garam n gula... bergantung pada citarasa masing.... Adalah lebih baik kalau kuah ni direneh lebih lama.... Lagi lama sedap....
  5.     Letak keledek/kentang yg tlh dilenyek utk memekatkan kuah... Tapi kuah ni dah cukup pekat sbb ada letak sos... so depend masing2lah eh...
  6.     Celur mee, taugeh n sawi.... Masukkan udang yg telah direbus tadi... tuang kuah n taburlah dgn daun bawang n bawang goreng..... 

ohh. ohh. assalamualaikum. resepi nie aku copy dari blog mane ntah. dah lame. tyme bulan pose arytuh. so, marilah aku share dengan korang resepi mee udang utk si awak. hee aku belum try lagi. al maklum saye ialah budak uitm yg masih duduk di kolej. tiada kebenaran untuk memasak macam kat rumah kau yang berbayar setiap bulan itu ye. wehhehe. aku masih bersyukur sebab takyah nak kuar duit every month utk bayar duit sewa rumah api air segala. 

okaayy. abaikan itu. resepi nie nanty nak cube. * insyaallah. tyme cuti study week sebab aku memang sorang student yg tak retireti nak manfaatkan waktu study week utk belajar. hoooo. nanty aku share hasil mee udang air tangan emalia sis. adekah sebijik dengan gambar? better? or maybe worse! HAHA sayangg, awak makan je kan bile saye festyme cube. wee. love, emalia sis.

    2 comments:

    1. untunglahhhhhhhhhhhhh buat demi bf. hahaha

      ReplyDelete
    2. haha. nak buat utk family aku, kawankawan sekali.. weeeeeeeeeee.

      ReplyDelete